2016. június 15., szerda

Gondolattérképek a nyelvtanulásban



A  gondolattérkép (mind map) készítés módszerét gyakran ajánlják diszlexiás diákoknak és felnőtteknek.
Íme néhány érv a gondolattérkép használata mellett (Gyarmathy Éva kitűnő tanulmánya alapján, amit mindenkinek javaslok elolvasásra):
-A gondolattérkép egészleges áttekintést nyújt egy témáról. Sokan vannak azon az állásponton, hogy a diszlexiások egyik erőssége az egészleges/ holisztikus látásmód. Így számukra különösen kedvező lehet ez a módszer. 
- A gondolattérkép asszociációra épül, kevesebbet kell írni.
- A gondolattérkép egyszerre tartalmaz képi és írásos elemeket, így egyszerre aktivizálja mindkét agyféltekét.

Mire figyeljünk a gondolattérkép készítése során?
- fektetett A4-es lapot használjunk
rajzoljunk a gondolattérképre és használjunk színeket
ceruzával készítsük a gondolattérképet, mert szükségünk lehet radírra
- Gyarmathy Éva cikke a nyomtatott nagybetűk használatát javasolja, azzal az indoklással, hogy azok képként tárolódnak az agyban. Én is javaslom a nagybetűk használatát, kivéve akkor ha két szónál többet is írunk egy csomóponthoz (erre esetleg szükség lehet nyelvtanuláskor). Hosszabb kifejezés, mondatok esetén a nyomtatott nagybetűs szöveget nehezebb olvasni.
Nézzük meg gondolattérképen az eddig leírtakat (a linkre kattintva nagyobb méretben látszik):




Ami a nyelvtanítást illetti, most először három egyszerűbb példát mutatnék. Azért használok egyszerű példákat, mert azzal már gyakran találkoztam, hogy egy bonyolultabb gondolattérkép negatív reakciót vált ki abból, aki még csak most ismerkedik a módszerrel.

Gondolattérkép kérdőszavakhoz gyerekeknek és kezdőknek:


 A angol kérdőszavak megtanulása sokszor gondot okoz a kezdő diszlexiás nyelvtanulóknak, mivel ezek a szavak igen hasonlítanak egymásra. Ha megnézzük szinte az összes kérdőszó "wh"-val kezdődik (what, who, when, where, why) és még a nem "wh"-val kezdődő "how" (hogy) kérdőszóban is van megtalálható a "h" és a "w" betű.
Minden kérdőszóhoz készíthetünk egy olyan gondolattérképet, amelyen a kérdőszó van a középpontban. A mindmap különböző ágain a kérdőszóra adható válaszok vannak, ha lehetséges illusztrációval. Érdemes olyan válaszokat választani, amelyeknek személyes jelentésük van.
Itt egy ilyen gondolattérkép a "who" (ki?) kérdőszóról (nagyobb méret):



Érdemes megfigyelni, hogy a gondolattérkép tartalmaz egy memóriamankót - a "szellemet". 
A szellem azt mondja, hogy „hu” (így segíti a szó hangalakjának megjegyzését), valamit tartalmilag is jó válasz a who kérdőszóra (Ki? Egy szellem). Mivel a diszlexiás diákoknak gyakran gondot okoz a "how" és "who" kérdőszavak megkülönböztetése, így ez a memóriamankó nagyon hasznos segítség.  
Itt egy másik kérdőszavas gondolattérkép a "what's your" kezdetű kérdésekre. Ennek a gondolattérképnek a segítségével hat hasznos mondatot is meg lehet tanulni (nagyobb méret):



Információ-kérés: haladóknak, nyelvizsgára készülőknek, angol nyelvű emaileket íróknak

Haladó nyelvtanulóknak lehet hasznos a következő gondolattérkép az információ-kérésről (nagyobb méret):

A különböző beszédszándékokhoz pl. tanácsadás, bocsánatkérés, dicséret stb. mind összegyűjthetünk kifejezéseket gondolattérkép fomájában. Ez megkönnyítheti a nyelvvizsgára való felkészülést, és a mindennapi életben is segít pl. angol nyelvű email írásban. Jó angolozást!
Ha úgy érzed másnak is hasznos lehet ez a bejegyzés, oszd meg a Facebook-on. Ha szeretnél értesülni a legújabb bejegyzésekről, akkor like-old a "Sikeres diszlexiás" Facebook oldalát.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése